Saturday, November 1, 2014

Minggu ke-9 :Fotografi still-life

Fotografi still-life ini adalah untuk mengambil gambar objek-objek yang pegun ataupun dikatakan objek yang mati

Tips-tips untuk mengambil gambar still-life


  • Pilih backgroung yang menarik
  • Pastikan pencahayaan yang mencukupi
  • Ambil dari pelbagai sudut pandang dan lakukan cropping
Seterusnya, saya telah mencuba untuk mengambil gambar objek still-life dengan menggunakan studio homemade.hehe.studio buatan sendiri,kecil sahaja ruangnya. saya menggunakan latar belakang putih , oleh itu beberapa helai kertas a4 dan 2 fail putih telah digunakan sebagai props untuk studio super mini tersebut.Maaf terlupa nak ambil gambar studio nya.Objek yang dipilih oleh saya adalah alat solek. Walaubagaimanapun saya merasakan saya masih perlu banyak latihan lagi kerana gambar yang dihasilkan tidak begitu menarik dan agak gelap.
Jum lihat gambar:

camera NIKON D3000

F-stop:f/5.6
ISO:200
Shutter speed : 1/2 sec

F-stop : f/5.6
ISO : 200
Shutter speed : 1/6 sec

F-stop:f/5.6
ISO : 200
Shutter speed : 1/5 sec

F-stop: f/5.6
Shutter speed : 1/4 sec
ISO : 200

gambar ni guna mode auto tak silap
F-stop: f/4
ISO:100
Shutter speed: 1/125 sec
with Flash

F-stop:f/5.6
Shutter speed : 1/2 sec
ISO:200
with flash
F-stop:f/5.6
Shutter speed:1/8 sec
ISO:200
F-stop:f/5.6
Shutter speed:1/4 sec
ISO;200
with flash


Ok fine baru perasan, ISO tu rendah kot nilai sebab tu gambar gelap. Boleh terlupa pula setting yang tu.huwaaa..tak apa ada masa nanti saya tangkap lagi gambar.


No comments:

Post a Comment