Wednesday, November 26, 2014

Minggu ke-11 Asas photoshop

6 November 2014

Untuk sesi kelas pada kali ini, kami mula berjinak-jinak dengan tools yang terdapat dalam photoshop.

Hasil eksperimen saya menggunakan photoshoP:

Gambar asal:

gambar 1

gambar 2

gambar 3

gambar 4

gambar 5

gambar 6

Hasil gabungan dari 6 gambar ini, maka tercetuslah gambar seperti berikut:

tema: fun at garden

skema pulak rasa.biasa sangat.tapi jenuh juga lah nak cut gambar budak 2 orang tu.huhu
Langkah-langkah dalam menghasilkan imej tersebut:

  1. Saya memilih gambar 1 sebagai latar belakang kerana tertarik dengan bunga-bunga yang berwarna warni.
  2. Selepas itu saya memasukkan gambar 2 ke gambar 1.Gambar 2 telah di-cut dengan menggunakan magic wand tool.
  3. Gambar 2 masih tidak kelihatan real,oleh itu saya menggunakan rectangular  marque tool untuk crop dan copy bahagian bunga dan pokok hijau pada gambar 1.Saya juga meletakkan tetapan feather supaya ada sedikit kabur-kabur pada bahagian yang dicrop tadi dan bagi menampakkan seolah-olah gambar berada di belakang pokok dan bunga-bunga tersebut.
  4. Untuk mengubah kedudukan gambar, move tool telah digunakan.
  5. Sama juga langkah yang digunakan dalam meletakkan gambar 5 ke gambar 1.
  6. Rectangular marque tool digunakan pada pokok hijau dan awan bagi gambar 5.
  7. Gambar 4 dan 5 diedit menggunakan magic wand tool dan kemudian dimasukkan ke gambar 1.
  8. Gambar kanak-kanak dicrop menggunakan quick selection tool.
  9. Selesai.simpan gambar.
Masih banyak lagi tool yang belum saya eksplor seperti transform tool. Jadi selepas saya akan cuba menggunakan tool tersebut.

No comments:

Post a Comment